
Leder for samarbejde i
Maverick Europa
“Som forfatter af ”Brilliant Meetings” og med mange års erfaring inden for salg, coaching og ledelse, blev Jane hentet til Maverick for at styrke virksomheden i forhold til den nye AV verden og collaborations området.”
Hvorfor taler folk så meget om samarbejde i dag? Er det kun en midlertidig tendens eller et kulturelt skift? Hvad er teknologiens rolle i denne proces?
Der er en enkel forklaring på denne tendens: undersøgelser viser, at virksomheder, som er bedre til at styre samarbejdet, præsterer bedre økonomisk. Desuden er man mere tilbøjelig til at tænke innovative tanker, når man arbejder som et team, end når man arbejder alene.
Naturligvis spiller teknologien også en vigtig rolle i denne proces, fordi mødedeltagerne ofte befinder sig forskellige steder. Samarbejde redefineres som oplevelsen af mennesker, der arbejder sammen om at udvikle fælles løsninger, selv på tværs af steder og tidszoner.
Teknologi i mødelokaler er ikke et nyt fænomen. Hvordan er det så anderledes i dag?
Videokonferencer har længe været den mest almindelige metode til at samarbejde på tværs af afstande. De første brugere klagede dog over dårlige oplevelser, primært pga. komplicerede systemer og bredbåndsproblemer. Det var en kompleks procedure at foretage opkald, og det krævede en hel del teknisk viden om systemet, for at kunne bruge det.
Nu har tingene ændret sig temmelig meget. Videokonferencer i high definition og øget brug af videoløsninger på computeren, f.eks. Skype og WebEx, har skabt en ny æra for video, og deltagerne har en reel fornemmelse af at være på samme sted på samme tid, hvilket giver en bedre oplevelse af samarbejdet. Det øgede brug, samt brugernes ændrede indstilling, gør virksomhederne mere interesserede i at benytte sig af videokonferencer, da de har fundet ud af, hvordan de kan drage fordel af disse.
Er teknologiske systemer, som forbedrer interaktiviteten mellem mennesker, en udvikling af de traditionelle videokonferencesystemer?
Ja, førhen blev der under møderne brugt en enkelt informationskilde, ofte en PowerPoint-præsentation, som blev vist, hvilket gav begrænset mulighed for at interagere med andre mennesker og med selve dokumentet.
Nu skifter møderne væsentligt karakter, og det digitale indhold, der anvendes, er ofte mere dynamisk og giver mulighed for aktiv interaktion mellem deltagerne.
Så teknologien kan garantere et godt samarbejde?
Samarbejde er et holdningsspørgsmål og ikke kun et spørgsmål om teknologi. Teknologien kan dog understøtte og fremme forskellige typer samarbejde og skabe et miljø, hvor personer aktivt kan dele deres idéer, og informationen flyder frit og dynamisk.
Alle ledere bør forsøge at indføre en samarbejdsstrategi med tanke på de teknologier, der kan understøtte den.

Chef for Business Development
i Maverick
“Samarbejde og gruppearbejde er grundlæggende for en virksomheds succes. teknologi kan understøtte og hjælpe med at forbedre virksomhedens resultater.”
Virksomhederne er godt klar over, at et godt samarbejde øger produktiviteten, og de udvikler deres faciliteter på baggrund af denne viden. Virksomhederne har en række målsætninger, som de stræber efter at overholde:
- Gøre forholdet mellem bruger og teknologi så enkelt som muligt, og tilskynde til brugen af det
- Skabe bedre samarbejdsrelationer mellem de enkelte personer
- Optimere idéflowet
- Forbedre mødekultur og indtjening
Der er forskellige lokaletyper i en virksomhed, hver med sine egne karakteristika, som kræver tilpassede og skræddersyede løsninger.
Mødelokaler
I dag danner møder grundlag for enhver samarbejdsproces. Et teknologisk veludstyret mødelokale kan få dine kunder til at øge deres produktivitet og virksomhedsresultater.
Små mødelokaler
Dine kunder vil højst sandsynligt følge tidens tendens med små mødelokaler til 1-5 personer. Dette betyder, at man hurtigt kan mødes, interagere og dele indhold og idéer. Alle disse faktorer er med til at øge virksomhedens resultater.
Lokaler til videokonferencer
Kollegaer, kunder og leverandører er spredt over store afstande. Og det er forretningerne også. Dine kunder har brug for løsninger, som gør dem i stand til at samarbejde med vigtige partnere uden besvær og med mest mulig kvalitet. Deling af præsentationer og idéer er afgørende for at kunne komme videre med projekter og forretninger. Det gør også virksomhederne i stand til at skære ned på unødvendige rejseomkostninger.
Kontorer
Ledere tager afgørende beslutninger for at kunne garantere et overskud til virksomheden og planlægge strategier for fremtiden. Et kontor, der er udstyret med teknologiske kommunikations- og samarbejdsværktøjer kan hjælpe dem med at tage de rigtige beslutninger.
Undervisningslokaler
Dine kunder har brug for undervisningslokaler, hvor de nemt kan interagere via. højtalere, deltagere og teknologier. Et teknologisk veludstyret lokale giver dine kunder mulighed for at fokusere på det vigtigste, nemlig undervisningen.
Auditorier
Hvis dine kunder har et auditorium, vil en god audiovisuel samarbejdsløsning hjælpe dem med at dele information med større grupper, som dermed kan udveksle idéer og information.
Designstudier
Medarbejdere i den ”kreative” branche har specifikke krav. Arkitekter og ingeniører skal kunne dele og ændre deres idéer hurtigt og redigere filer, som kræver værktøjer med optimal beregningskapacitet.