Markedsdata og tendenser

De seneste undersøgelser fra Futursource viser, at der i EMEA-området er blevet skabt mere end én million mødelokaler, hvilket er en stigning på omkring 8 %.

Der er især en tendens til at have færre mødelokaler med avanceret udstyr, hvor én person foretager en præsentation foran de andre. I stedet foretrækkes mindre lokaler (1-5 personer), som er mere dynamiske og giver plads til samarbejde og deltagelse blandt alle de tilstedeværende. Prognosen er, at denne lokaletype, og også de lidt større mødelokaler for 6-15 personer, vil opleve den største vækst inden for de næste par år, med en forventet stigning på henholdsvis 11 % og 8 %.

Brug af flere skærme

En af de aktuelle tendenser er brugen af flere skærme, som giver mulighed for at bruge forskellige videokilder (flere computere, videokonference med data, to præsentationer, internet med dokumenter osv.)

Der er flere måder at gøre dette på, f.eks. ved at bruge flere forskellige enheder – skærm/skærm, projektor/skærm – eller softwareløsninger, som deler indholdet op på en enkelt skærm.

En vigtig tendens er interaktion under møderne vha. din egen enhed, hvad enten dette er en tablet, mobil eller bærbar computer, fra samme mødelokale eller fra en ekstern beliggenhed.

Professionelle storskærme og interaktive skærme

Takket være de reducerede omkostninger og større pålidelighed, er markedsandelen for de professionelle skærme stigende sammenlignet med de traditionelle tv-skærme, som i dag findes i 80 % af mødelokalerne. En professionel skærm kan styres vha. RS-232 eller over netværk og kan typisk bruges i længere tid.

Interaktivitet er et andet nøgleord inden for mødelokaler i dag. Den interaktive tavle var det første produkt, der gav virksomhederne mulighed for at samarbejde på en ny måde. På trods af indførelsen af denne teknologi, har den ikke vundet stort indpas hos virksomhederne. Dette er pga. det arbejde, det kræver at lære udstyret at kende og foretage den nødvendige installation – samt at softwaren primært har fokus på uddannelsessektoren og er sværere at integrere i en virksomhedskontekst.

Dog vil det være de interaktive produkter, der vinder størst og hurtigst indpas, på markedet de næste år. De nye tiltag og teknologier har gjort det nemt at lære at bruge en interaktiv skærm, da det i bund og grund er en stor tablet/skærm med brugervenligt indhold fra producenter som LG, Microsoft, Sony, Samsung m. fl. Denne løsning er perfekt til de mødelokaletyper som forventes at blive mest populære i de kommende år.